50-й ювілейний театральний сезон уже став надбанням історії. Запам'ятався він перш за все рекордною кількістю оперних прем'єр, яких відбулося аж дві -"Хитрий лис" і "Флорія Тоска", численними зривами вистав через реалії воєнного часу, в яких нам усім доводиться існувати, та небувало високою часткою концертних програм в афіші.
Оскільки останні сезони я відвідую вистави і концерти дуже вибірково, цей текст не може претендувати на всеосяжність і беззаперечну об'єктивність (втім, на останню я ніколи не претендую, оскільки висловлюю виключно власну думку). Але більшість справді цікавих театральних подій все ж не залишилися поза моєю увагою, і я маю власне враження про досягнення і проблеми минулого сезону.
Почну зі статистики. Підрахунки зроблені за щомісячними буклетами з репертуаром. До них не увійшли дитячі новорічні і різноманітні цільові вистави, не враховувалися також відміни вистав, які здебільшого траплялися з незалежних від театру причин, окрім заміни розрекламованої прем'єри мюзикла "Моя чарівна леді" концертними програмами.
Отже, в ювілейному сезоні репертуар театру складався з 15 опер, якщо враховувати і "Карміна бурана", 12 балетів, 2 оперет, 1 мюзикла та 1 дитячої музичної казки. До початку сезону театр видрукував буклет, в якому було вміщено й офіційний перелік репертуару. Але такі вистави як "Княгиня Ольга", "Ісус" і "Сільська честь" ми протягом сезону, на жаль, тільки в цьому списку і бачили. Трохи більше поталанило операм "Трубадур", "Принцеса Турандот", "Любовний напій" і балету "Нескорені", які потрапили в афішу хоча б раз за сезон.
Всього ж протягом сезону нам показали 38 оперних і 47 балетних вистав, 36 концертних програм та 12 оперет, 3 мюзикли і 3 казки. Лідером за кількістю показів стала концертна програма "Привид в опері", яку виконали аж 10 разів. На другому місці прем'єра, перший досвід колаборації з Львівською оперою, опера І.Небесного "Хитрий лис". Вистава вийшла справді оригінальна, яскрава і незвична, тому її популярність цілком виправдана, хоча я особисто, відвідавщи 5 із 8 показів, і маю питання до звучання окремих солістів і оркестру. Але більшість нашої публіки оперу ходить дивитися, а не слухати, тому на такі нюанси не зважає. Третє місце розділили одразу три вистави - балет "Жізель", оперета "Містер Ікс" та концерт "Rock in the opera" (тідьки мене дратують ці англомовні назви в афіші?), які бачили світло рампи 7 разів за сезон. Обидва згадані концерти я принципово не відвідую, бо вважаю їх постановку непродуктивним використанням творчих і фінансових ресурсів театру, попри всю популярність цього формату у публіки. Публіка в принципі не має сушити собі голову відповідністю змісту і жанру заходу сцені оперного театру. Але адміністрації театру не завадило б задуматися і припинити це скочування у відверту попсу заради касового збору. От що не може не тішити, так це те, що цього сезону ми мали приємність бачити на нашій сцені одразу трьох яскравих виконавиць партії Жізелі, в тому числі успішний дебют Олени Бадалової.
З рештою репертуару все ще сумніше. 6 разів за сезон потрапили в афішу три балети - "Лісова пісня", "Carmen&Jose" і "Білосніжка та семеро гномів" (але повну двоактну версію нам показали лише раз, решта вистав були скороченими одноактними версіями), 5 разів "Летюча миша". Чотирма появами на сцені опери "Богема" ми завдячуємо тому, шо цю виставу відновлювали для поїздки на гастролі. Завдяки цьому вистава, створена у скрутні часи з того, що знайшлося в театральних коморах, нарешті отримала повноцінні декорації і часткове оновлення костюмів. Також 4 рази показали оновлену редакцію балету "Великий вальс", де перший акт спочатку взагалі вилучили, а потім на основі масових сцен із нього створили пролог-оповідь про тріумфальний шлях Штрауса. Але переважна більшість вистав протягом минулого сезону з'являлися в репертурі лише тричі ("Травіата" (фактично ж нам вдалося почути максимум півтори, бо виставу доводилося скасовувати з різних причин), "Ріголетто", "Запорожець за Дунаєм", "Мадам Батерфляй", "Карміна Бурана", "Даремна обережність", "Дон Кіхот", "Красуня і чудовисько", "Вечір французької музики", "Пори року", "Снігова королева") і навіть двічі ("Аїда" "Набукко", "Паяци", "Флорія Тоска", "Ніч перед Різдвом", "Шопеніана", "Пахіта", "Тисяча і одна ніч", "Love tango"). І це, на жаль, не може не впливати на рівень виконання, бо фактично, з урахуванням нашої плинності кадрів, виставу після великої перерви доводиться заново вчити.
Кадрова проблема в театрі на моїй пам'яті існувала завжди, а з початком повномасштабного вторгнення стала ще гострішою. Ні балетна школа, ні консерваторія, на жаль, не спроможні її вирішити. Не сприяє її розв'язанню ні ситуація в країні, ні той сумний факт, що наш театр, досі ще безуспішно претендуючи на статус національного аж з трьома виставами українського репертуару в своєму активі, має найнижчий серед оперних театрів України рівень зарплати, ні відсутність житла, ні репертуарна політика. Звідси і оркестр без арфи і контрабаса, який часом просто неможливо слухати, і рідіючі лави чоловічого кордебалету, на який без сліз не глянеш, і артисти хору в сольних партіях, і відсутність дублерів на ряд партій, і явно профнепридатні солісти в оперній трупі. І відповідний рівень виконання, на жаль. Виникає якесь нескінченне замкнене коло, з якого немає виходу. На ці зарплати кращих не заманиш, треба дбати, щоб хоча б ті, що є, не порозбігалися. Вже на початку нового сезону ми знов не дорахуємось в трупі кількох солістів...
Але варто згадати і те, чим минулий сезон, попри всі негаразди, все ж потішив. Перш за все це, безперечно, одразу дві оперні прем'єри - "Хитрий лис" і "Флорія Тоска". Такого у нас не траплялося вже дуже давно. Ще одна грандіозна подія - виступ на нашій сцені зірки справді світового рівня Людмили Монастирської в партіях Аїди і Турандот. Оновлені постановки опер "Паяци" і "Богема". Надзвичайно цікавий Гала-концерт артистів балету, більшість номерів якого виконувалася на нашій сцені вперше. Оригінальні новорічні концертні програми "Щедрик і "Мелодії Різдвяної ночі". І, звичайно ж, ціла низка яскравих дебютів: О.Бадалова в партії Жізелі, Т.Лисенко в партії Джільди, А.Ломакович в партіях Ріголетто і Марселя, І.Байтлер в партії Кітрі, О.Литвинов в партіях Еспада і Ганса, С.Зданський в партії Колена і в партії Юнака в "Шопеніані", О.Сіткевич в партії Оксани, І.Бряхна в партії Альберта.
І, як завджи, сподіватися на сезон наступний, який незабаром розпочнеться. Нехай він буде успішнішим за попередні!
"Даремну обережність" балет то відновили, але ми майже не бачимо її на сцені ((. А заявлено багато виконавців, до того ж, і на перспективу....
ВідповістиВидалититепер, коли в нас судячи поки з негласних новин мінус один провідний танцівник у балеті (( не знаю як взагалі втіляться плани на нову постановку "Корсара" , декорації до якої вже малювали! Щодо костюмів, то інформації немає поки що.
ВідповістиВидалитиА трупі потрібно чимось поповнити репертуар!
Коли його поповнювати, якщо в листопаді скоріше за все почнуться гастролі, вся трупа, як і минулого сезону, возз`єднається лише у лютому!?
Видалитиі просто для статистики :)
ВідповістиВидалитиу нас ще були дебюти І.Байтлер у "Шопеніані" та "Даремній обережності" :) та вводи учениць балетної школи в "Пахіту" та "Шопеніану"
В операх теж були низки дебютів, і от 23 серпня оголошено показ "Турандот" , а самої головної виконавиці у нас немає. Та ще краєм ока дивлячись на результати конкурсі інших театрів, здається, доведеться запрошувати солістку інших театрів!
ВідповістиВидалити